Hva koster inbound marketing?

Mange ledere, salgs- og markedssjefer ønsker inbound, fordi de ønsker målbare resultater og langsiktig vekst. Men hva koster det?

Prisen for inbound marketing kan variere avhengig av en rekke faktorer, inkludert størrelsen på bedriften, bransjen, målene for kampanjen, og om selskapet velger å administrere kampanjen internt eller å jobbe med en ekstern partner (byrå).

Hva er inbound marketing?

Inbound marketing er et helhetlig program for markedsføring, hvor målet er å generere flere prospects og kvalifiserte leads til selgerne i bedriften din. Resultatet er økt salg og dermed bedre vekst og lønnsomhet.

Noen av kostnadene som kan være involvert i inbound marketing inkluderer:

  1. Planlegging og strategiutvikling: Dette inkluderer tiden som brukes på å utvikle en inbound-markedsføringsstrategi, inkludert å identifisere målgruppen, kartlegge kjøpsreisen og velge riktige kanaler.
  2. Innholdsmarkedsføring: Dette inkluderer å produsere innhold som blogginnlegg, e-bøker, videoer og andre typer innhold som er relevant for målgruppen.
  3. Søkemotoroptimalisering (SEO): Dette inkluderer å optimalisere nettsiden og innholdet for å forbedre synligheten på søkemotorer, og kan involvere både on-page og off-page SEO-teknikker.
  4. Markedsføring på sosiale medier: Dette inkluderer å bruke sosiale mediekanaler som Facebook, LinkedIn og Twitter for å tiltrekke seg og engasjere målgruppen.
  5. E-postmarkedsføring: Dette inkluderer å sende e-postmeldinger til potensielle kunder og eksisterende kunder for å bygge relasjoner og øke salg.
  6. Analyse og rapportering: Dette inkluderer å overvåke og analysere resultatene av kampanjen for å kontinuerlig optimalisere og forbedre ytelsen.
  7. Teknologiplattform (verktøy for marketing/CRM), som får det hele til å fungere

'Inbound' er altså langsiktig markedsføring for å oppnå ett av bedriften sine overordnede mål, i motsetning til kortsiktige markedsføringskampanjer.

Les mer:

Hva koster inbound marketing?

Prisene for inbound marketing-tjenester kan variere, men det er vanligvis mulig å starte med en lavere prisplan og øke prisen etter hvert som behovene og målene til kampanjen endrer seg. Prisen kan også variere avhengig av om selskapet velger å administrere kampanjen internt eller å jobbe med et byrå som spesialiserer seg på inbound marketing.

Et fullblods inbound marketing-program tar normalt 3-4 måneder å etablere (prosjekt), før man går over i en driftsfase hvor leveransen gjerne pågår i flere år.

For et selskap som går 'all in', vil investeringen før start (etableringsprosjektet) typisk være 300-500.000.

Investeringen for alt som trengs gjennom et vanlig markedsførings-år vil som regel være mellom 30-40.000 og 100-120.000 per måned.

Med andre ord, et markedsbudsjett på 1-2 millioner er mer enn nok. For bedrifter som ikke har et slikt budsjett, så går det fint an å starte enklere for en brøkdel av prisen.

Les mer: