B2B-kundens nye kjøpsreise
Digitalisering har snudd opp-ned på det meste vi har lært om markedsføring, salg og service.
Hva betyr det for din markedsføring?
Dagens kunder liker å finne ut av ting på jobben selv, uten å bli forstyrret av annonser eller selgere. 60-90% av alle innkjøp på B2B starter med søk. Dette skjer på internett; på Google, LinkedIn, YouTube, Facebook, Twitter og Instagram.
Det betyr at beslutningen om hvilken løsning eller leverandør som er favoritt, allerede kan være tatt når kunden tar kontakt. Toget kan ha gått.
Relasjoner for B2B er minst like viktig i dag, men i dag bygges flere relasjoner og lojalitetsbånd digitalt.

Passer inbound for dere?
Inbound markedsføring har blitt svært populært de siste årene. Du lurer kanskje på om det er noe din bedrift bør prøve? Denne testen gir deg en pekepinn på om dette er noe for dere.
Økt usikkerhet
Markedet kan man ikke styre opp eller ned, ei heller tøffe tider med svingende oljepriser, koronavirus, digitalisering, det grønne skiftet eller andre ting. Det man kan gjøre noe med, er måten man driver markedsføring, salg og service på.
Markedsføring og salg har tatt utgangspunkt i virksomhetens behov for å selge, ikke kundens behov for å kjøpe. Dette må snus.
Nye muligheter
Ikke selg når dere vil selge. Hjelp kundene når de ønsker å kjøpe! Kjør inbound – en helhetlig form for digital markedsføring, salg og service for å tiltrekke kvalifiserte, potensielle kunder på deres premisser.
«Det er på tide at toppledelsen, markedssjefen og salgssjefen tar grep.»
Sulten på mer kunnskap?
Er du interessert i å lære mer om inbound markedsføring, salg og service? Vi deler kompetanse og inspirasjon på bloggen vår.